FN Blog / Budapest Közlekedés Blog / Milyen a jó kerékpárút? Ilyen!
Nyomtatás Betűméret
Milyen a jó kerékpárút? Ilyen! 2009-10-22 13:57:41
Budapesten sokat biciklizek a nyáron. Főleg a belvárosban szoktam tekerni, mert gyorsabb így a közlekedés, mint autóval vagy BKV-val. Időről-időre én is találkozom a különféle biciklis fórumokon, és blogokon leírt hibákkal, legtöbb bajom a rossz kerékpárutakkal van. Leírnám most néhány sorba egy pozitív tapasztalatomat a képen látható szerintem tökéletes bicikliútról.

Budapesten kerékpárutat kétféle képpen „építenek”. Vagy a járdát választják ketté, vagy az autóút egy keskeny sávját jelölik ki a kerékpárosoknak, egy sárga csíkkal. Előbbivel az a baj, hogy a gyalogosok jórészt tesznek a jelölésre, és a bicikliseknek elválasztott sávon is ugyan úgy sétálgatnak, mint a járdán. Utóbbival pedig az a probléma, hogy az autósok általában parkolónak használják a bicikliutat, és őket kell kerülgetni. A Hollán Ernő utca közelében találtam a képen látható, szerintem tökéletes megoldást:

A kerékpárút közvetlenül az út mellett került kialakításra a járda mellett. A járda és a bicikliút között szintbeli eltérés van, tehát a gyalogosok nem sétálnak rajta még csak figyelmetlenségből sem, és az autósok sem parkolnak ott, hisz az út kövekkel (pesti szleng úgy hívja, hogy Demszky-csöcs) van elválasztva.


Cimkék: közlekedés, Budapest, kerékpárút, bicikliút
38 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

16. mzperx 2009-11-23 10:52:22
Már nem fizet az FN hogy egy hónapja semmi izgalmasat nem írsz?
15. Tyler Dudan 2009-10-26 13:22:14
Szerintem: a bringaút jól néz ki, talán ugyanannyira használható is, vannak városok ahol komoly kerékpárutakat építenek főleg uniós pénzből, vannak ahol öszvérmegoldásokat járda/bicikliút. Autosok vs. bringások: örök konfliktus- úgy kezdődött hogy a másik vissza ütött- tanulj meg viselkedni- tanuld meg túlélni. Engem is majdnem ütött már el autós kolléga, csak mert lusta volt lassítani, hogy szabályosan beférjek elé. Egy biztos: bringával nehéz túllépni a sebességhatárt :)
Amúgy fő a mosoly!
14. Henrik 2009-10-26 09:11:57
Sziasztok!
Aki járt Ceglédbercelen - 40-es főút átmegy rajta - az tényleg találkozhatott egy jó minőségű, a főúttól és a gyalogosoktól is elválasztott kerékpárúttal! Lehet rajta tekerni rendesen...
De biztos vagyok benne, hogy egyre több jó példa is van, lesz az országban a múlt borzalmai mellett.
Ellenben a kressz oktatását középsuliban tantárggyá tenném. A gyalogosok sem ismerik a KRESZ-t... És a LE-ők szaporodásával, a helyzet csak romlik, ami alól a kerékpáros sem kivétel!
Ami viszont piszkáll, hogy vannak olyan települések, amelyek kerékpárral nem közelíthetőek meg - nesze neked alkotmányos alapjog!!
Pl.: Albertirsa és Pilis, kérdem én miért nem lehetne ide is kerékpárútat építeni?
Egy kicsi kiegészítő nagyvárosi bringatársaimnak, itt vidéken sokszor annyian közlekednek kétkerekün - kisiskolástól az agg nyugdíjasig - mint a nagyvárosokban, vagy Pesten. Itt nem hobbi, hanem alapvető közlekedési, bevásárlási eszköz. Tulajdonképpen beleszületünk abba, hogy tekerni jó. És csak egy kis egymásrafigyelés hiányzik ahhoz, hogy a konfliktusok nagyon nagy részét elkerüljuk!
13. Pasinszki 2009-10-26 01:24:09
Én bizony úgy gondolom, az a jó kerékpárút, ami nem épül meg. A kerékpárutak létesítésének célja ugyanis nem a bicajosok biztonságos és gyors, kényelmes közlekedésének megoldása, hanem a kerékpár eltüntetése a személygépkocsik elől. Ezért olyanok is az elkészült műtárgyak.
A kerékpár jármű. A járműnek az úttesten a helye.
A példaként bemutatott megoldás nekem nem tetszik. Nehezíti a kerekes lekanyarodását, feleslegesen sok helyet vesz el az úttestből, mégse kényelmes. Ha jól mértem ki a képen, kb. 3 m széles lehet. Ez egy egész sáv. Viszont, mintha kétirányú lenne. Namost, ha kétirányú, akkor rendesebb forgalomban nem lehet rajta előzni. Ha ugyanezt az út két szélére fölfestett 1,2 – 1,2 m-es kp-sávokkal oldották volna meg, egyik probléma se merülne föl. A szabálytalanul parkoló autókat meg meg lehet bírságolni. Van erre egy tányérsapkás testület.

Amúgy, ha már kedves heinekem nevű társunk hozzászólt, hadd kérjem meg, hogy ő meg az autópályákon frangáljon, ne akadályozza a városi forgalmat!
12. Misi 2009-10-25 16:50:32
Sziasztok. Újpalotáról Angyalföldre bringáztam egész nyáron a munkába. Néha volt belváros, volt Cinkota, és Kispest is.
2400 km van most a bringámba ebben az évben.
Van még mit fejlődni az autósoknak sajnos, az udvariasság kiveszett elég sokszor.
Dudálás nem sokat segít.
Andrássy út Kerékpár út, megyek a szokott 30 km/h tempóba, kocsi leállva jobb ajtó kicsapódik, belógott a bicikli útra. Padlófék amit a bowden bírt, első kerék fel és csatt. Kiütöttem jobb első ablak üveget.
Nyári kalandom volt az Andrássy úton.
11. szöcske 2009-10-25 08:31:14
Nézzétek meg a bringautat Nagycsécsen és Sajószögeden.Nem lesz kedvetek bringázni a munkába.Minden kapu és autóbejáró 15 centis szintkülönbség.Biciklitolvaj tervezte!
10. idővisszatekerő 2009-10-24 17:15:53
üdv!

a cikk írója egy pozitív példát mutat be a kerékpársáv normális kivitelezésére. Ennek eredményeképp kiegyensúlyozott és ünnepi hangulatban élő honfitársai 80%-ban anyázó hozzászólásokat írnak (tisztelet a kivételnek): a biciklisek többsége állat, az autósok nagy része idióta, nem beszélve a gyalogosokról. :-)

Sokan vagyunk, ezért sok a hülye is, kétségtelen, mindenkinek van negatív tapasztalata gyalogosként, bringásként és autósként.

Egyet jegyezzünk meg: mindenki épségben akar eljutni a céljához, tehát ne tébláboljuk össze-vissza gyalogosként, lassítsunk a zebra előtt autósként és ne száguldozzunk az autók/gyalogosok között bringásként. Más szóval lássunk, ne csak nézzünk ki a fejünkből közlekedés közben!

Köszönettel, egy bizakodó honfi- és közlekedőtársuk.
9. pasmag 2009-10-24 16:11:50
Csak egy kérdésem lenne - Kell ismernie a biciklisnek a KRESZ-t??

NEM!! Miért is kellene, mikor nem kötelezik őket a KRESZ ismereteinek elsajátítására - úgy mint a motorosokat meg az autósokat.
Akkor innentől miről is beszélünk??
Majd ha lesz hivatalos oktatás a kerékpárosok részére is, akkor de csak akkor lehet tőlük megkövetelni a KRESZ betartását.
Én személy szerint el tudnám képzelni az oktatást az ált. iskola 7. vagy 8. osztályában az ez irányú képzést is.

üdv.
8. IPG 2009-10-24 11:40:04
A rosszul kialakított és szar bicikliutakat a bicajosok a saját biztonságuk érdekében nem használják, ezért inkább az úton mennek. Senkinek nincs kedve magát sem veszélyben érezni, sem pedig kacsázni a gyalogosok között.

Kérek mindenkit, hogy ne általánosítsanak. A bicilisek 10%-a bunkó, az autósoknak 25%-a bunkó. És? Mindenki ember. A bicajosok elsodorják a gyalogost, az autósok meg ráparkolnak a bringaútra, elütik a bicajost, gyalogost, stb.
Járdán biciklizni pedig nem menő.
7. paplanos 2009-10-24 09:43:23
pamcsival egyetértve annyit tennék hozzá:felesleges adómilliárdokért kerékpárutat építeni,mert úgysem azon mennek!Egyébként az úttestből sárga vonallal kijelölt rész nem kerékpárút,csak k..sáv!!!
6. heinekem 2009-10-23 17:52:59
menjenek a játszótérre bicajozni
5. pamcsi 2009-10-23 17:06:47
Üdv mindenkinek!
Egyszerűen nem vagyok képes felfogni,amit a kerékpárosok művelnek az utakon! Tisztelet a kevés kivételnek!
1,Rendszeresen haladnak el mellettem a kereszteződésbe a TILOS JELZÉST figyelmen kívül hagyva!
2,Helyszín Rákóczi út.Szabályosan SZABAD JELZÉSEN áthaladó gyalogost fellökte,megállás nélkül tovább tekert!(Mi van ha a gyalogos megsérül?Kit vonhatnak felelősségre?)
3,Helyszín Rkeresztúr.Megijed a mellette elhaladó autóbusztól,bukik a bicajjal.Rendőrségen bejelentést tesz,hogy a busz dudált,ettől ijedt meg.Sem ő sem a bicaj nem sérült meg saját állítása szerint nem ért hozzá a busz!Nem tud pontos időpontot,rendszámot,sem azt milyen számú(161,201,stb )volt az autóbusz,sem pontos (házszámos,stb )helyszínt.És a hab a tortán,hogy a rendőrség ügyet csinál belőle!(Szerintem elég veszélyes egy főútvonalon kacsázó kerékpáros.Ha dudált is a buszvezető,azt a baleset elkerülésének érdekében tette.)
4,KRESZ vonatkozó §-a tökéletesen rögzíti ki kerékpározhat járdán! Tudtommal 18-20 éves emberek nagy sebességű haladása NEM szerepel ebben a kategóriában.Rossz nézni,hogy ugrálnak idős emberek,gyerekesek a járdán mert jön a biciklis!!
Épp ideje lenne,hogy valamilyen azonosítóra(rszám szerű)köteleznék a kerékpárosokat,és intenzívebben figyelemmel kísérnék a szabálytalankodó kerékpárosokat,hisz nagyon sok baleset az ő hibájukból történik!( Világítás nélkül közlekedés,Lámpánál az indulni készülő autó elé vágás,gyalogosok közé hajtás,stb)Üdv minden szabályosan közlekedőnek!!!
4. csaba 2009-10-23 15:31:13
Én nemismerem a pesti viszonyokat, de amikor elözés közben szembe találkoztam egy kivilágitatlan biciklistával a főúton hát levert a viz!Ugyanis a főút melett ott volt a kerékpárút és nem számítottam kerékpárosra de a legjobb az volt,hogy még neki állt feljebb!Amikor közöltem vele,hogy nem jó helyen jár még azt sem mondta bocs és tovább ment az úton.Akkor kellett volna az árokba lökni!De ha elütöm engem lecsuknak vagy legalábbis jól meghurcolnak.A kerékpárosoknak legalább azokat a táblákat ismerni kellene ami rájuk vonatkozik!
3. BELA 2009-10-22 20:54:10
ott ahol írod hogy a busz szoritle nem a megálló elött ahol megszakitják a kerékpársávot hogy be tudjon állni a busz csak a kerékpáros erőszakos és elakarja tolni a nagyobb járművet
2. Ardiente 2009-10-22 18:40:12
Attól, hogy az autósok nagy része szabadon hagyja, az a kettő, aki parkol a bringaúton, épp elég, hogy szabotálja a közlekedést. A legtöbb bringautat olyanok tervezték, akik szerint a kerékpár beépített szintkiegyenlítővel és magassági kormánnyal van felszerelve és csak lépésben haladnak vele. Ha a bringáaok nem használják annak többnyire az az oka, hogy ésszerűtlenül van kialakítva, feleslegesen kanyrog, lődörögnak, parkolnak rajta, vagy olyan repedések keresztezik, amiktől naponta kellene belsőt javítani. Az újpesti bicikliútról csak annyit, hogy az nagyon klassz lett, naponta használom és már háromszor szorítottak le róla a kocsik menet közben a Gyöngyösi- Forgách utca közti autóúttól elválasztott szakaszon, és kétszer a busz is majdnem lesodort róla...
1. Gyula 2009-10-22 14:16:49
Üdv mindenkinek!
Ez nem igaz, mert az autósok nagyrésze szabadon hagyja a bicigliutat! A biciglisek kétharmada nem tart be semmilyen szabályt, ezek egy része nincs tisztába a kresszel!
Számomra érthetetlen, hogy valaki a közlekedés szabályok ismerete nélkül hogy versenyezhet az autókkal???
Elmondaná ezt valaki???
Újpesten, ahol kijelölt becigliút van, a biciglisek 80%-a a kresz által is tilrott helyen bringázik, mi ez? Ez a virtus? vagy mert t..-nak az egészre!
üdv

Szóljon hozzá!

Blogleírás

Budapest autós, kerékpáros, gyalogos és tömegközlekedése, ahogy én látom.

Blogger

Név:
Életkor:
Foglalkozás:
Érdeklődési kör:
Egyéb:

Keresés

Blogértesítő - Budapest Közlekedés Blog

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről

Hirdetés